Trainingen

placeholder image

Leeftijdsindeling

Leeftijdsindeling 2022


Deze indeling is met ingang van 1 november 2021 van kracht.

minipupillen

geboren in 2015 en later

pupillen C

geboren in 2014

pupillen B

geboren in 2013

pupillen A

geboren in 2012/2011

junioren D

geboren in 2010/2009

junioren C

geboren in 2008/2007

junioren B (U18)

geboren in 2006/2005

junioren A (U20)

geboren in 2004/2003

senioren

in 2002 en eerder

masters

geboren in 1986 en eerder

Wij wijzen erop dat voor masters geldt dat indeling plaatsvindt naar geboortedag. Onderverdeling masters Vrouwen: 35 - 39 jaar (aan te duiden als V35); 40 - 44 jaar (aan te duiden als V40); enz. Mannen : 35 - 39 jaar (aan te duiden als M35); 40 - 44 jaar (aan te duiden als M40); enz.

Onderverdeling senioren vrouwen en mannen: degenen die zijn geboren in de eerste drie jaren, aansluitend aan de junioren A-periode, behoren tot de categorie neo-senioren.

Spikes in de atletiekhal

De sportvloer in de atletiekhal is spikebestendig, maar al te lange of te scherpe puntjes zijn verboden. Gebruik daarom puntjes met een maximale lengte van 5 mm en een stompe/vlakke punt, zoals bijvoorbeeld het type X-tree (ceramisch) 5 mm, te verkrijgen bij Runnersworld Dordrecht (Maasplaza, Korte Parallelweg 169 in Dordrecht) en bij de Spikeshop in Reeuwijk.

placeholder image

Loopgroepen Fortius op maandag en donderdag

Locatie: aan het begin van de training wordt verzameld in de Fortiuskantine.

Trainingstijden:

Op maandag- en donderdagavond vanaf 19:15 uur. 

Voor atleten die op de maandag- en donderdagavond willen trainen bij een vaste groep.

  • Groep o.l.v. Kees de Pee, André Lambregts en Ad Stam (maandagavond) en sluit aan bij de D-groep op de donderavond. Deze groep bestaat uit prestatielopers en recreanten met een 10 km tijd tussen de 50 minuten en 60(+) minuten op de tien kilometer. Ze trainen op het schema van de dinsdag/donderdag groep D, waardoor atleten de donderdagavond met of de maandag- of dinsdagavond kunnen combineren. 
  • Groep o.l.v. Jan van Someren. Laagdrempelige loopgroep, die loopt tussen de 32 en 40 minuten op de 5 km. De doelstelling is lekker, gezellig lopen en kletsen. Nieuwe mensen vinden snel aansluiting en voelen zich snel op hun gemak.

Regels voor het gebruik van de atletiekbaan bij trainingen

De trainer zorgt ervoor, dat zijn groep op de hoogte is van de volgende baanregels en hij/zij is verantwoordelijk voor de naleving ervan.

Baan 1 tot en met 4

1. Voor: mila-, baan- en sprinttrainingen langer dan 100 m.
2. Tempo’s in baan 1, altijd zoveel mogelijk links lopen en achter elkaar. Inhalen doe je aan de rechterzijde.
3. Uitlopen na een serie in baan 2/3. Probeer baan 1 op de laatste 100 m van je serie te verlaten, kijk eerst achterom of er geen atleet je op dat moment gaat inhalen.
4. Word je ingehaald, blijf dan links lopen totdat de atleet voorbij is.
5. In- en uitlopen in baan 3/4.
6. Loop altijd tegen de klok in.

Baan 5 tot en met 8

1. Er zijn 2x 4 sprintbanen beschikbaar (kantine en overzijde).
2. Deze banen zijn voor:
    a. sprinttrainingen tot en met 100 m;
    b. trainen van start en/of met startblokken;
    c. hordentraining.

Overige aandachtspunten:

1. Lopers op de baan hebben altijd voorrang. Kijk of de baan waarin je start achter je leeg is en of je niemand hindert.
2. Let op bij het oversteken dat je lopers op de baan niet hindert.
3. Steek niet het middenveld over als dit wordt gebruikt voor technische onderdelen.
4. Sta niet stil in baan 1 of de sprintbanen waarop op dat moment getraind wordt.
5. Bij dreigend “gevaar” roep je “Baan” om de andere atleten te waarschuwen.